Jeśli zajrzymy do katalogu

W chwili obecnej OpenGL stosowany jest nie tylko w grach opartych o kod Quake’a. Gra zespołowa Tńbes firmy Sierra od wersji 1.7 dysponuje bardzo wydajnym wsparciem OpenGL, z którego korzysta również Diablo ii. Prawdą jest też, że inne aplikacje, jeśli tylko są napisane zwięźle, mogą wykorzystać dowolny interfejs API 3D. Istnieje kilka spraw, o których należy wiedzieć niezależnie od tego, czy używamy OpenGL w aplikacji modelowania 3D czy grze.
Po pierwsze, w podstawową implementację OpenGL wyposażono systemy operacyjne Windows 98 oraz Windows NT 4.0. Jeśli zajrzymy do katalogu \Windows\System znajdziemy tam plik o nazwie OPENGL32.DLL. Jeżeli jednak spróbujemy uruchomić na przykład Quake II w trybie OpenGL nie dysponując zgodnym sprzętem, gra będzie pracowała z prędkością nie większą niż 1 lub 2 ramki na sekundę – i to na szybkim komputerze. Podczas instalacji akceleratora zgodnego z OpenGL kopiuje on własne pliki do katalogu \Windows\System. Karta z chipem RIVA TNT2 na przykład instaluje tam plik pod nazwą NV40GL.DLL. Jest to plik stanowiący łącznik między OpenGL a kartą graficzną. „Dokleja” się on do pliku OPENGL32.DLL i przekierowuje odwołania graficzne z oprogramowania na sprzęt. Karta nie usuwa biblioteki OpenGL Windows.