Efekty dźwiękowe 3D każdy może odbierać inaczej
Głowa jako element akustyczny stanowi dla programistów duży problem. Dzieje się tak dlatego, gdyż ze względu na jej budowę i sposób lokalizowania dźwięku efekty dźwiękowe 3D każdy może odbierać inaczej – dla jednych będą brzmiały fenomenalnie, innym zaś będą przypominały skrzypienie. Programiści stosujący DirectSound3D mogą nadawać dźwiękowi różne atrybuty, takie jak prędkość rozchodzenia się fal dźwiękowych, odległość od ich źródła oraz kierunek, z którego dochodzą. DirectSound3D pozwala symulować nawet efekt Dopplera. Ktoś zwrócił kiedyś uwagę na zmiany głośności i wysokości odgłosu silników zbliżającego się samolotu, ten doświadczył tego właśnie efektu. Fali dźwiękowej można nadać taki kształt, by dźwięk brzmiał, jakby dochodził poprzez tubę zamiast bezpośrednio od źródła. Jest to zabieg podobny nieco do zastosowania reflektora punktowego zamiast zwykłej żarówki. Projektanci dźwięków uzyskują interesujące efekty właśnie dzięki kształtowaniu sygnałów audio.